Pages

Tuesday, 18 December 2012

Penilaian Formatif



    Penilaian ini melibatkan  penaksiran yang sistematik yang dilakukan sepanjang masa pengajaran  dan pembelajaran sebaik sahaja guru dapat mengesan  tahap penguasaan sesuatu unit kemahiran.Maklumat yang dikumpul boleh digunakan dengan segera dan berterusan untuk membimbing murid dan membantu guru dalam mencapai matlamat sesuatu pengajaran dan pembelajaran.
Penilaian formatif ini menggunakan  pemerhatian,latihan dan senarai semak untuk mengesan dengan segera sama ada murid itu sudah menguasai sesuatu kemahiran yang sedang diajar.Guru boleh menggunakan maklumat ini untuk membimbing murid memperbaiki kelemahan merek ketika pembelajaran berlansung atau semasa membuat latihan.
Penilaian ini bukan bermaksud untuk mengukur atau menggredkan pencapaian dan kebolehan murid,sebaliknya boleh menjadi alat dorongan untuk pembelajaran seterusnya.Murid yang lemah sepatutnya mendapat bimbingan sementara murid  yang pintar seharusnya disediakan aktiviti pengayaan yang mencabar.
Semasa melaksanakan penilaian guru mestilah
  1.  Menentukan unit atau tajuk pembelajaran
  2.   Menentukan tahap pencapaian yang dikehendaki
  3.  Menyusun perkara yang hendak diuji.
  4.   Membina item-item ujian
  5. Mengesyorkan langkah-langkah pemulihan ,pengukuhan dan pengayaan bagi kemahiran yang berkaitan.

No comments:

Post a Comment