Pages

Tuesday, 18 December 2012

Kaedah pengajaran- kaedah natural



Kaedah ini diasaskan oleh  Tracy Terell 1977.Diantara tokoh-tokoh natural lain yang terkenal ialah Gouin,Montaige, dan L.Sauver .Buku yang berkaitan dengan kaedah ini diterbitkan pada tahun 1978 oleh Terell dan Stephen Krashen bertajuk The Natural Approach. Kaedah ini dianggap sebagai  kaedah tradisi dalam pengajaran bahasa.
Kamarudin Hj. Husin(1997) memberi pandangan bahawa kaedah natural merupakan salah satu kaedah yang boleh digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran. Kaedah natural ini menekankan kepada penggunaan bahasa dalam situasi komunikatif melalui penguasaan berperingkat. 
Berdasarkan pandangan Mok Soon Sang(2004), dalam bukunya, Pedagogi untuk Pengajaran dan Pembelajaran, beliau menyatakan dalam kaedah ini, terdapat beberapa aspek yang harus dipertimbangkan. Dalam pembelajaran dan pengajaran, kaedah natural bermula pada tahap mudah dengan bertanya murid tentang apa yang ada di sekitar mereka atau daripada gambar mudah. Selain itu, pelajar didedahkan dengan aktiviti bahasa secara bebas seperti berbual dengan rakan sebaya, menunjukkan gambar dan sebagainya.
Kaedah ini melibatkan dua cara yang ketara untuk  memperkembangkan keupayaan bahasa iaitu  pertama penguasaan  dan kedua pembelajaran .Penguasaan merupakan cara semula jadi yang terlaksana sama seperti cara kanak-kanak menguasai bahasa, Pertama mereka merujuk kepada cara-cara yang tidak disedari  yang melibatkan perkembangan melalui pemahaman dan penggunaan bahasa untuk tujuan komunikasi yang bermakna .
Manakala pembelajaran bahasa melibatkan peraturan-peraturan secara  sedar tentang bahasa diperkembangkan dan berkesudahan dengan pengetahuan yang jelas tentang bentuk  bahasa dan keupayaan merealisasikan pengetahuan dalam bentuk lisan  .Dalam konteks ini, pengajaran  formal diperlukan untuk membolehkan  pembelajaran berlaku dan pembetulan kesalahan dapat diatasi  dengan perkembangan peraturan yang telah dipelajari.
Matlamat Pendekatan Natural  ialah  kelas diasaskan kepada tugasan yang  dapat  memenuhi  keperluan murid Guru menentukan situasi supaya murid dapat menggunakan bahasa sasaran dengan berkesan. Sebaik –baik tajuk yang dipilih  hendaklah yang membolehkan murid menghubungkan maklumat dalam  kalangan mereka. Dalam menentukan matlamat komunikasi murid tidak perlu menguasai bentuk dan struktur ayat. Tetapi diharap dapat berurusan dengan sesuatu set topik tertentu dalam situasi yang diberikan.

No comments:

Post a Comment