Pages

Tuesday, 18 December 2012

Kaedah pengajaran - kaedah ajuk hafaz



Kaedah ini  diperkenalkan  dalam rancangan Bahasa Intensif oleh Persatuan Cendekiawan Majlis Amerika. Kaedah ini  khusus diberikan kepada pegawai-pegawai tentera secara intensif oleh angkatan  bersenjata Amerika Syarikat pada masa  Perang Dunia kedua. Kaedah ini  dikenali juga sebagai Kaedah Informat – Drill.
Pengajaran terbahagi kepada  dua iaitu demonstrasi dan latih tubi. Pengajaran secara demonstrasi  harus berkaitan dengan tatabahasa, pertuturan, atau  sebutan dan perbendaharaan kata seluruh murid dalam kelas melalui guru bahasa .Dalam pengajaran latih tubi  penutur jati  akan membaca beberapa ayat. Setelah mendengar beberapa ayat murid akan mengajuknya sehingga separuh terhafal.

Tatabahasa diajarkan secara induktif melalui ayat-ayat contoh.Dengan kata lain  tatabahasa diajar secara menghafaz beberapa ayat asas melalui ajukan dan maknanya diberikan  dalam  ungkapan  biasa dalam bahasa ibunda.Selepas  peringkat permulaan ini dijalankan diikuti pula dengan syarahan,drama dan diskusi.
Selain itu  murid tidak dikehendaki menterjemah  perkataan demi perkataan.Apabila semua ayat telah dipelajari secara terperinci, murid akan membaca deskripsi bahasa sasaran itu dalam bahasa ibunda.Kemudian  murid terus mendengar lagi ayat-ayat  daripada pertuturan yang menyambung ayat-ayat asas tadi  bagi  latihan  mendengar.Murid berlatih  dalam dialog  dengan menggunakan  ayat dasar dan gabungan bahagian-bahagiannya.Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran guru mestilah menyediakan aktiviti yang bersesuaian seperti latihan dalam pertuturan,karangan lisan,latihan  alam menyebut perkataan, menyebut hal tiap tiap  bunyi dalam bahasa sasaran dan tahu pula menggunakannya dalam bentuk tertentu..Satu kelainan daripada  kaedah ini ialah apabila tiadanya drill master atau penutur natif bahasa itu,Rakaman dialog boleh diadakan  sebagai alternatif latih tubi yang berulang kali.Ia juga dikenali sebagai Kaedah Audio Lingual

No comments:

Post a Comment