Kemahiran
Berbahasa
Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah
Rendah memberikan tumpuan kepada kemahiran
bahasa iaitu Kemahiran Mendengar dan Bertutur, Kemahiran Membaca, dan
kemahiran Menulis. Kemahiran bahasa ini membolehkan murid menggunakan Bahasa Melayu secara berkesan dalam kehidupan harian dan sebagai bahasa ilmu
untuk pembelajaran seumur hidup bagi perhubungan sosial,
pemerolehan ilmu serta bagi tujuan rekreasi. Sukatan pelajaran ini juga
memberikan pertimbangan kepada pelbagai gaya pembelajaran ,minat, dan kecerdasan yang berbeza di kalangan murid.
Aktiviti Kokurikulum Bahasa Melayu yang dijalankan di luar waktu sekolah adalah
penting sebagai sokongan bagi memantapkan kemahiran berbahasa murid.
Sukatan pelajaran memberikan gambaran menyeluruh tentang kurikulum Bahasa
Melayu. Sukatan Pelajaran ini mengandungi matlamat, objektif, dan organisasi
kandungan. Organisasi kandungan merangkumi Kemahiran Bahasa ,Hasil
Pembelajaran, Sistem Bahasa dan Pengisian Kurikulum.
Kemahiran Bahasa
meliputi kemahiran mendengar, bertutur, membaca, dan
kemahiran
menulis.Kemahiran Bahasa merupakan teras penguasaan bahasa baku.
Kemahiran Mendengar
Kemahiran mendengar merujuk kepada keupayaan murid mendengar denga teliti,
memahami dan menghayati secara lisan perkara yang didengar dalam pelbagai situasi
pengucapan, serta dapat memberikan maklum balas
.
Kemahiran Bertutur
Kemahiran bertutur merujuk kepada keupayaan murid berbicara untuk menjalin
hubungan dan menyampaikan maklumat, pendapat, perasaan serta idea yang kritis
dan kreatif dengan sebutan dan intonasi yang betul secara sopan. Penekanan diberikan pada penggunaan
pengucapan yang menggunakan tatabahasa yang betul.
Kemahiran Membaca
Kemahiran membaca merujuk kepada keupayaan murid membaca dengan sebutan,
intonasi, jeda, dan kelancaran yang betul.
Penekanan perlu diberikan pada aspek pemahaman dan penaakulan pelbagai
bahan secara kritis dengan menggunakan pelbagai teknik membaca. Di samping itu, murid berupaya menghayati
teks yang dibaca.
Kemahiran Menulis
Kemahiran menulis merujuk kepada keupayaan murid menulis perkataan dan
ayat, dan mengeluarkan idea melalui pelbagai jenis penulisan yang berkaitan
dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman peribadi yang telah dilalui. Penekanan perlu diberikan pada penggunaan
ayat yang gramatis, tanda baca dan ejaan yang betul, serta tulisan yang jelas,
cantik, dan kemas. Murid juga digalakkan
menggunakan kreativiti mereka untuk menghasilkan penulisan bahan berunsur
pengetahuan dan imaginatif.
No comments:
Post a Comment