PEMULIHAN
Menurut
Kamus Dewan Edisi ke 4 pemulihan
bermaksud memulihkan serta memelihara supaya sentiasa berada dalam keadaan baik
Dalam konteks pengajaran Bahasa Melayu
pemulihan dihubungkan dengan
kanak-kanak yang menghadapi masalah pembelajaran.Pengajaran pemulihan merupakan
langkah khas yang guru lakukan untuk membantu murid menghadapi masalah
pembelajaran tertentu dalam menguasai kemahiran asas membaca,menulis dan
mengeja ( 3 M ) .Sebaik sahaja masalah pembelajaran dikesan dan dikenal pasti
program ini akan dilaksanakan .Murid-murid dalam kategori
pemulihan perlu di dedahkan dengan aktiviti ini
mengikut kadar kemampuan murid menguasai sesuatu kemahiran supaya jurang perbezaan antara
mereka dengan murid lain dapat dikurangkan atau dihapuskan sama sekali.
Menurut
Koh Boh Boon (1982 ) : Pemulihan
melibatkan murid-murid yang lambat iaitu mereka yang lembap mencapai
pembelajaran berbanding dengan
kanak-kanak yang lain.Pencapaian murid ini biasanya d bawah tahap pencapaian
yang sepatutunya.Konsep ini diaplikasikan bagi membantu murid-murid yang
masih belum menguasai kemahiran semua
kemahiran asas dalam tempoh yang telah diterapkan.Tumpuan yang lebih diberikan
kepada murid –murid yang lemah/mempunyai masalah yang tertentu menerusi
aktiviti pemulihan.
Antara
alat atau bahan untuk menjalankan aktivit pemulihan ialah kad,carta.benda
maujud,alat permainan dan lain-lain bahan yang boleh meransang minat murid
untukbelajar.Bahan yang digunakan juga mestilah mengikut peringkat atau aras
kesukaran ( dari mudah kepada sukar) .Pelaksanaan aktiviti adalah mengikut
kemampuan murid untuk menguasai sesuatu kemahiran.Aktiviti pemulihan boleh
dilakukan melalui lima kaedah iaitu
pengajaran individu,pengajaran kupulamn kecil atau pengajaran kumpulan
besar,pengajaran bimbingan rakan sebaya
dan pengajaran kolaboratif.
Beberapa
langkah harus diambil kira ketika
menjalankan langkah- langkah pemulihan bagi memastikan objektif aktiviti
pemulihan tercapai, seperti membuat
perancangan dan memilih teknik yang sesuai,menentukan masalah yang sama tidak akan
berulang jika telah berjaya dipulihkan,mengikuti kemajuan murid dengan menggunakan senarai semak dan juga membuat penentuan
aktiviti pengukuhan yang sesuai untuk menyelesaikan masalah.Setelah selesai
proses pemulihan, satu penilaian harus dilakukan bagi menguji tahap penguasaan
murid.Penilaian ini bertujuan memastikan sama ada objektif pengajaran pemulihan telah tercapai
atau tidak dan tindakan susulan akan diambil sekiranya objektif yang ditentukan tidak tercapai.
Objektif program pemulihan
Antara objektif
strategi pemulihan ini adalah untuk membolehkan murid:
a. Menguasai kemahiran tertentu dengan mengikuti aktiviti
yang sesuai dengan mereka;
b. Mendapat layanan dan kemudahan belajar yang sesuai dengan
kemampuan dan perkembangan mental individu;
c. Mengurangkan masalah yang dihadapi melalui bantuan guru;
d. Mengembangkan potensi dan minat mereka dalam pelajaran ke
taraf yang lebih maju;
e. Mendapat peluang yang sama dengan melibatkan diri dalam
aktiviti sosial sama ada di dalam atau di luar bilik darjah;
f. Membina, memperoleh, dan mengembangkan sikap percayakan
diri sendiri dan berdikari; dan
g. Meneruskan pelajaran mereka dalam sistem persekolahan
biasa yang bersesuaian dengan keperluan masing-masing.
No comments:
Post a Comment