Linguistik adalah suatu
sains yang mengkaji bahasa dan mengadungi teori-teori dan teknik-teknik
menganalisa bahasa yang dipelajarinya. Teori-teori dan teknik menganalisa
bahasa ini dirumuskan oleh ahli-ahli bahasa dari pemerhatian-pemerhatian mereka
terhadap bahasa. Dr. Raja Mukhtaruddin Raja Mohd. Dain(1970), mengatakan ilmu
linguistik adalah suatu lapangan pengkajian sains mengenai bahasa yang memenuhi
syarat-syarat yang diperlukan dalam pengkajian sains-sains yang lain seperti
mempunyai bahan tertentu untuk dikaji, disiplin, sikap serta penggunaan
metode-metode yang tertentu.
Ferdinand de Saussure (1913)
adalah orang yang pertama menekankan bahawa linguistik bukanlah kumpulan
unit-unit yang lintang-pukang susunannya tetapi merupakan unit-unit yang
tersusun menurut struktur yang menyatakan hubungan unit-unit itu sendiri.
Melalui
kaedah ini, guru memulakan pengajaran dengan mengajar pelajar membunyikan
perkataan. Samsuri (1972) menyatakan bunyi-bunyi bahasa itu dipindah melalui udara,
mengatur jumlah tenaga gelombang menurut gejala-gejala serta bagaimana
sifat-sifat itu berubah dalam proses penghasilannya kepada aspek yang lebih
kompleks. Walaupun penghuraian linguistik mengenai bahasa yang sama tidak
serupa, namun, ahli bahasa tetap merupakan orang yang berkebolehan untuk
menuliskan tatabahasanya dan selok-belok bunyi bahasa.
Kebiasaannya, latih
tubi ini berkait dengan rangkai kata dan perkataan. Dalam pengajaran dan
pembelajaran, untuk menggunakan kaedah ini, guru bermula dengan aspek mudah
Arbak Othman (1983) mengatakan salah satu daripada kegunaan ilmu linguistik
ialah terutamanya dari segi faedah yang diperolehi guru yang mengajar dengan
mempelajari ilmu linguistik itu.
Walaupun kadang-kala ilmu
linguistik sebagai satu sains tidak mempunyai banyak sumbangan dalam pengajaran
bahasa tetapi sumbangan linguistik yang paling bererti ialah bagi menambah
pengetahuan seseorang yang cuba memahami sifat-sifat bahasa. Apabila kaedah ini
diterapkan dalam aktiviti kelas, murid-murid dapat menguasai bahasa dengan
lebih mudah dan cepat. Mereka dapat belajar membunyikan perkataan-perkataan
apabila guru menggunakan kaedah linguistik ini.
Ilmu linguistik ini penting
dari segi isi yang harus diajar, manakala psikologi penting dari segi
penguasaan isi yang disampaikan dengan
cara-cara tertentu dalam sesuatu pengajaran.
Tujuan
Tujuan mengajar menggunakan
kaedah ini adalah untuk membolehkan murid menggunakan bahasa yang telah diketahuinya untuk mempelajari bahasa baru
dari segi bunyi .Selain itu kaedah ini
menerangkan tentang nahu yang
terdapat dalam tatabahasa yang telah
dipelajari dengan bahasa yang diketahuinya.
Cara
mengajar
Cara mengajar kaedah ini
ialah guru boleh memulakan pengajaran dengan mengajarkan sebutan bunyi perkataan yang mempunyai persamaan dengan
bahasa yang baru dipelajari. Kemudian guru akan membuat latih tubi membunyikan
perkataan-perkataan yang mempunyai perbezaan dengan bahasa baru tersebut. Kadang-kadang
ia menimbulkan kerumitan. Guru yang ingin mengajar perbendaharaan kata
hendaklah memulakan dengan peringkat
mudah atau senang dahulu manakala bagi pengajaran struktur ayat hendaklah
dimulakan dengan struktur ayat yang mempunyai kesamaan dengan bahasa yang
baharu.
No comments:
Post a Comment