Menurut Salleh Mohd Akib (1975), kaedah terus
ini ialah kaedah pengajaran secara perbualan untuk memperkenalkan bahasa kedua kepada
kanak-kanak.
Menurut Kamarudin Hj. Husin (1988), kaedah
ini mengutamakan prinsip mengajar berdasarkan psikologi kanak-kanak.
Michel
West dan Harald Palmaer (1920-1935) ialah orang yang bertanggungjawab
memperkenalkan kaedah ini kepada umum. Kaedah ini mirip kepada kaedah tentera
yang ditolak oleh Michael Fries, Profesor Linguistik dari Universiti Michigan
yang diperkenalkan satu lagi kaedah, iaitu kaedah Audio-Lingual.
Kaedah
ini dikenali sebagai kaedah tentera kerana digunakan untuk melatih pegawai
tentera dan diplomat dalam perang Dunia Kedua dahulu. Tujuan kaedah ini
diperkenalkan adalah kerana membolehkan pelajar-pelajar menguasai keempat-empat
kemahiran bahasa iaitu kemahiran mendengar, kemahiran bertutur, kemahiran
membaca dan kemahiran menulis. Selain itu, tujuan kaedah terus ini
diperkenalkan adalah kerana pelajar-pelajar boleh menggunakan bahasa yang
dipelajari dalam masyarakat yang berkenaan.
Kaedah
ini terus memberi keutamaan kepada pengajaran yang berdasarkan psikologi
kanak-kanak. Kaedah ini mempunyai objektif untuk membolehkan kanak-kanak
menguasai keempat-empat kemahiran bahasa secara lebih efektif dan membolehkan
mereka menggunakan bahasa yang dipelajari dalam masyarakat berkenaan. Kaedah
ini sangat sesuai dipraktikkan untuk mempelajari bahasa pertama dan bahasa
kedua kerana sifatnya sama dengan cara pelajar menguasai bahasa ibunda atau
bahasa natif mereka.
Kaedah
ini mempunyai kelebihan jika dibandingkan dengan kaedah lain kerana kaedah ini
dapat menghasilkan pelajar yang dapat menguasai bahasa lisan dengan baik. Walau
bagaimanapun, dengan menggunakan kaedah ini usaha yang lebih adalah dituntut
bagi melaksanakannya dan guru perlu berkemampuan dan mahir untuk menggunakan
pelbagai cara atau teknik untuk menyatakan makna perkataan dan frasa dengan
jelas.
Pelajaran
bahasa menghubungkan pelajar-pelajar terus dengan bahasa yang hendak
dipelajari. Kanak-kanak diperkenalkan dengan sistem bunyi bahasa itu. Sebutan
penutur natif dijadikan model dan pertuturan ini ditiru oleh pelajar-pelajar
tetapi terjemahan tidak digunakan langsung dalam pembelajaran. Dalam
pembelajaran dan pengajaran, apabila segala makna keadaan yang tidak difahami,
guru akan menjelaskan kepada murid-murid dengan cara huraian, lukisan, aksi,
perkataan seerti, perkataan berlawan atau cara yang lain. Kebiasaannya,
pelajaran tatabahasa diajar secara induktif, pola-pola ayat yang hendak diajar
dilatih tubi terlebih dahulu sehingga pelajar-pelajar dapat menguasainya dan
undang-undang tatabahasa hanya diajar selepas penguasaan struktur ayat
Selain
itu, bahan-bahan bacaan yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran
merupakan bahan-bahan yang ada kaitan dengan latihan lisan yang dibuat.
Pengajaran bahasa kaedah ini mengutamakan bahasa lisan kerana
penganjur-penganjur kaedah ini menganggap bahawa pembelajaran bahasa pertama/ ibunda
/ natif kanak-kanak belajar secara mendengar dan bertutur serta pelajar-pelajar
akan dihubung terus dengan bahasa yang hendak diajar. Dalam pembelajaran,
terjemahan tidak digunakan langsung. Oleh itu, sebutan yang betul diutamakan,
dan kaedah ini memerlukan ilmu fonetik. Jadi, kaedah ini merupakan gabungan
linguistik dengan pengajaran bahasa. Kaedah ini dapat mengatasi kesalahan yang
besar dalam kaedah Tatabahasa Terjemahan iaitu menggantikan penghafalan nahu
dengan pertembungan bahasa dan
menggantikan terjemahan dengan pemakaian
bahasa Idea utama dalam kaedah terus
ialah asosiasi perkataan dan ayat dengan maknanya melalui tunjuk cara, lakonan
dan lain-lain. Apabila kaedah
terus digunakan oleh guru yang cekap ,maka seluruh kelas akan berjaya,
Kaedah ini disampaikan berdasarkan empat
perkara asas iaitu:
i.
Perhubungan secara langsung antara perkataan
dengan benda atau ayat dengan fikiran atau sebaliknya.
ii.
Pengajaran harus dikaitkan dengan pengalaman-pengalaman
sedia ada.
iii.
Timbulkan perasaan ingin tahu kanak-kanak
melalui soalan-soalan yang telah dirancangkan.
iv.
Mengutamakan bahasa lisan, tidak mempelajari
undang-undang tentang bahasa yang hendak dipelajari, mengutamakan sebutan yang
betul, ulangan dan pengukuhan harus diperbanyakkan, dan mempelajari sesuatu
yang mudah sebelum sesuatu yang kompleks.
Tujuan
Juriah Long ( 1984 ) berpendapat bahawa kaedah terus
mempunyai dua tujuan.
1. Membolehkan pelajar-pelajar menguasai keempat-empat kemahiran bahasa,
contohnya mendengar, bertutur, membaca dan menulis.
2. Membolehkan pelajar-pelajar menggunakan bahasa yang
dipelajari di dalam masyarakat yang berkenaan.
No comments:
Post a Comment